Idag hade Rivieraklubben temalunch för 35 personer här, och föreläsarens man var ingen mindre än Frej Lindqvist! Kul att få prata lite teater(högskola) med honom.
  Ikväll är jag bortbjuden på middag tillsammans med Annika, till en dam i syföreningen som är här på måndagar. Hon bor uppe i Haut de Cagnes, det ska bli riktigt trevligt!

Kommer ni ihåg när jag skrev om den här pjäsen, som gick på Norrbottensteatern i våras? Det var Frej Lindqvist som regisserade den...
Cagnes-Sur-Mer, Frankrike, Jobb, Lunch, Middag, Teater, Vardag,
Så var USB-sladden återfunnen och här kommer ett urval av bilderna från igår:

Filmpalatset!

Meryl Streeps hand på Cannes "Walk of fame"

Fikapaus och kartläsning!

Cool målning på busstationen!

Utsiktsplats i gamla stan.

Min middag! (En syn du aldrig trodde dig få se? -Det finns en första gång för allt!)
Och så utsikten från middagsplatsen.

Cannes, Film, Fint, Frankrike, Skådespelare, bilder, coolt, foton,
Lyckas inte hitta USB-sladden till mobilen just nu, så ni får inte bilderna från Cannes förrän imorgon.

Jag hade en bra eftermiddag där i alla fall, fick mig en karta på turistbyrån och vandrade runt: förbi filmpalatset(!), på gågatan, längs stranden, i gamla stan... Så hann jag med både en fikapaus och middag innan jag for hem med sista bussen halv nio.

Cannes känns också som en stad som är enklare att orientera sig i än Nice, fast kanske beror det på att jag hade en karta från början den här gången? Hahah. Det är en fin stad i alla fall, och något mindre, vilket väl är varför jag fick känslan av att jag hann med så mycket när jag var där.

Nu blir det lite Gossip Girl innan sängen väntar - söndag imorgon, vilket betyder Gudstjänst och alltså mycket att göra. Ha det bäst!

Cannes, Film, Frankrike, Gossip Girl, coolt, nytt, upptäcksfärd,
Ännu en ledig dag, och jag drar mig mot Cannes på en stund. Skriver mer om det när jag kommer tillbaka, under tiden får ni en låt:

Cannes, Frankrike, Musik, Tips,
Idag åkte jag in till Nice för att träffa tjejen som kom på ungdomsgruppen i söndags. Vi fikade crêpes på ett café och så visade hon mig en skandinavisk affär som har en del svenska grejer, som sill, nyponsoppa och marabou-choklad! Sen hann vi en sväng förbi Nice Life Café också (ni vet, det svenskägda). Sophie som jobbar där är så gullig, och det känns riktigt hemtrevligt där, så det är så roligt att gå dit!

Jag lärde mig hitta ännu lite bättre där idag, vilket också är kul! Det är en spännande känsla att lära känna en ny stad. Så var det ju förstås roligt att ha nån att gå med också, och som faktiskt hittade en del :).

Det här har varit en bra dag, hoppas den varit det för er med!

Place Masséna, det största torget i Nice.

Kommer inte ihåg vad den hette, men en frappuchino av något slag i alla fall, på Nice Life - mums!
Ledighet, Nice, café, fika, stan, trevligheter,
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

-Morgan Penner

Citat, Twitter, Tänkvärt, Åsikter,
Efter en härlig dag med skol- och sångbarn tog jag bussen in till Antibes igår. Mina tankar efter ett par timmar där? Jag älskar den staden! Åtminstone efter första intrycket. Mindre och mycket mysigare än Nice. Jag lär fara dit igen, snart.

Den här dagen började med bullbak halv åtta imorse - de blev bättre den här gången! Nu ikväll vankas det husfest på en restaurang vid stranden. Snart dags att göra sig i ordning, med andra ord! Det blir nog trevligt :).

Gamla stan i Antibes, längst ner mot hamnen.

Man fick inte ta kort inne i själva galleriet, men intressant konst var det där, och en äldre konstnär som till och med bott i Sverige ett tag för länge sen!

Torget i centrum

Jo, det är fortfarande rätt varmt här.. Men igår var det faktiskt varmare än vanligt!

Antibes, Kväll, Middag, Vardag, fest, upptäcksfärd,
Min dag började med frukost på sängen av Annika, som kom in och sjöng för mig. Åh, vad glad jag blev! Hon kallar mig ju för "Lillan", men säger att hon kanske måste sluta med det nu - jag tror inte det kommer hända ;).
Sen bjöd Lotta mig på lunch på en irländsk pub i Antibes, där vi var för att hänga upp affischer. Ett riktigt mysigt ställe!

Ikväll gick jag upp till Place på Haut de Cagnes och åt middag på Jimmys. Om jag nu ändå skulle äta min födelsedagsmiddag själv, så kunde jag väl lika gärna göra det på stället med den bästa utsikten? Det var riktigt skönt där, faktiskt. God mat, underbar efterrätt, och riktigt rogivande att bara sitta där och titta på omgivningen.

Det kommer nog ett senare inlägg om det där med att vara själv, men det här avslutar jag med att säga att trots avståndet till vänner och familj så har jag haft en riktigt bra födelsedag.

Nyvaken men glad över uppvaktandet!

Puben som jag och Lotta åt Fish & Chips på till lunch!

Kvällsfin för restaurangbesöket! (Och ett stökigt rum...)

Cagnes-Sur-Mer, Frankrike, Födelsedag, firande, ovant, roligt, trevligheter,
Det har varit fullt hus här idag igen. Den här gången för planering av julbasaren i slutet av november. Det är tydligen en väldigt stor grej här, och själv ska jag ha hand om lite barnverksamhet då - spännande! Sen har det varit bakning på förmiddagen, då en gammal vän till kyrkoherden är på besök och gärna ville hjälpa till :). Alltid trevligt! Och gott ;)

Nu blir det nog att inhandla lite mat, för nästa restaurangbesök hade jag tänkt spara till imorgon! ;).

Sirapskakor. Kantbitarna fick personalen, de "riktiga" är mycket finare, men smaken är det ju inget fel på!

Cagnes-Sur-Mer, Frankrike, Jobb, Vardag, bakning, basar, jul, planering,
Så, jag hade ju uppstart för min ungdomsgrupp i eftermiddags... Det kom en person. Men, vi hade det trevligt, och jag ska inte ge upp! Jag tror på att annonsera mera och ge det lite tid. Snart har jag förhoppningsvis en liten grupp här på söndagarna i alla fall!

En söndagkväll är det ingen idé att åka iväg nånstans, så det blir en lugn kväll inomhus. Ni kan säkert gissa vad jag kommer fördriva tiden med ;). Ha det bäst!

Bilden jag använder på affischerna till UngAzur :)

Frankrike, Gossip Girl, Helg, Kväll, Rivieran, Serier, Svenskt, UngAzur, Ungdomar, geek, gemenskap,
Det blev lite bullbak igår kväll ändå. Fast det blev inte så fina bullar... Och så glömde jag pärlsockret också... Men, förhoppningsvis smakar de som de ska i alla fall!

Senare på kvällen gick jag och Annika upp till Haut de Cagnes och en liten jazzbar som hör till Le Village som vi ju varit på tidigare. Le Black Cat hette klubben i alla fall, och de hade ett liveband där. Jättebra var de, mest covers men några egna låtar som jag också tyckte jättemycket om. Tyvärr missade jag vad de hette, så hittar inte igen dem...

Ett annat tyvärr var att bandet efter en stund skulle ta en paus, men då blev det dansmusik istället så de fick aldrig börja spela igen. Jag blev något besviken, måste jag säga... Men det var trevligt så länge det varade.

Jättemysigt ställe!

Musik-DVD och champagne i väntans tider...

Och så bandet då! Eller duon, kanske är ett bättre ordval? Bra var de i alla fall!
Cagnes-Sur-Mer, Frankrike, Musik, Mys, bakning, bar, bullar, fika, live, utgång,
God morgon! Jag har hunnit med frukost i solen och besök på ett par bagerier för att få tag på jäst, vilket inte är det enklaste i den här stan... Men ett måste om man ska baka bullar! Det ser dock ut som att jag får skjuta upp bullbaket till nån annan dag, tyvärr.

På ett tag ska jag däremot äta lunch och sen blir det att gå ner till stranden! Man måste passa på nu, stranddagarna verkar snart vara räknade i det här landet också. Sen är det nån typ av "modedag" inne i centrum idag, med modevisning senare, så jag går väl en sväng och ser vad det är för nånting också.

Hoppas ni får en bra lördag!
Cagnes-Sur-Mer, Frankrike, Helg, Ledighet, Sol, strand, värme,
Igår var det full rulle här. 60 personer från Handelsbanken var här på konferens. Scandinavian Catering var inbokade, så förutom att ställa fram stolar och göra i ordning samlingssalen så hjälpte vi cateringfirman med iordningställande och servering. Trots att det var mycket att göra var det riktigt kul, och väldigt uppskattat av de som var här!

Idag har jag varit ledig förutom lite inhandling som var tvungen att göras. Jag har hunnit träffa en svensk tjej som är Au Pair i St Paul, det var riktigt trevligt! Senare på eftermiddagen tog jag mig in till Nice och vandrade i lite affärer där, och kom hem till (fransk) middagstid. Jag gick och köpte mig kebab på ett ställe som Annika har rekommenderat, enkelt och gott! Kvällen avslutas nog med lite Gossip Girl.

En del av cateringfirmans uppdukning. Innan konferensen började var det kaffe som serverades, kände mig riktigt bekväm med den uppgiften ;)

Norrland tar sig ända hit ner! ;)

När allt var klart fick vi behålla det som blev över, så vi, jag, Annika och Jonas, unnade oss en mysstund i trädgården!

Cagnes-Sur-Mer, Frankrike, SKUT, Vardag, festligt, fika, konferens, mat, möte, roligt,
Igår var jag och Annika ute på lite äventyr med bilen. Vi for först till en skoaffär i Villeneuve, för att jag skulle få köpa mig lite rejälare skor. Jag har ju gympaskorna med mig, men de är lite för varma än, och det är hårda golv här... Sen tänkte vi åka nånstans och äta middag när vi ändå var ute.

Vår första tanke var Vence, trots att det var lite längre dit än till Antibes. Vi begav oss dit och gick i några affärer som inte hunnit stänga än, när vi kom fram till att vi nog ville äta i en annan, mindre by högre upp i bergen istället, för att det tydligen finns en pizzeria där som man "måste ha ätit på" när man är här nere. Vi for dit bara för att upptäcka att pizzerian var stängd, och i en sån liten by finns det ju inte så många alternativ... Annika kände till ett ställe utanför La Gaude som vi kunde äta på istället. Vi körde dit, och jo minsann, de hade också stängt. Klockan närmade sig åtta och vi kände inte att vi hade så många alternativ kvar. Till slut bestämde vi oss för att köra tillbaka hit, och middagen blev på Annikas stamställe här i gamla stan.

Det var ett riktigt mysigt ställe, och jag tyckte att det var jättetrevligt med en liten biltur,men ibland blir det verkligen inte som man har tänkt sig! Vi unnade oss en trerätters-meny efter allt körande, restaurangen vi åt på var fullsatt när vi kom vid nio, så vi fick vänta en stund på maten, men en väldigt trevlig kväll fick vi i alla fall!

Den lilla, gamla byn som jag glömt namnet på! Det var hur som helst en otroligt vacker kväll.

Middagen till sist då, på Annikas favoritställe här! Med fullmånen lysandes över oss.

Frankrike, Kväll, Middag, Mys, cote d'azur, franska rivieran, upptäcksfärd,
Idag har jag och Lotta varit in till Nice för att sätta upp affischer om ungdomsgrupp och körer. Det gick rätt bra, men det var näst intill omöjligt att hitta parkering, så mycket tid gick tyvärr åt till det.

Vi hann åtminstone med att gå in på det där svenskägda caféet jag skrivit om tidigare, och hon som driver det tyckte det lät jättebra, så vi ska nog köra ett litet samarbete. Grymt kul!

Jag ska in igen på torsdag till nåt fler ställe, så får vi hoppas att folk ser och dyker upp :).

Caféet var för övrigt jättemysigt! Det första rummet man kommer in i kallas "the livingroom", och ja, det kändes riktigt hemtrevligt! Och allt som serveras är vegetariskt och organiskt :).

Frankrike, Jobb, Nice, Ungdomar, café, roligt,
Okej. Ja, det var rätt kul. Jag förstod inte hälften av vad ledaren sa, men det gick förvånansvärt bra ändå! Typ. Hahah.
Jag måste dock smälta det lite innan jag bestämmer mig för om jag vill fortsätta eller inte. Det kostar en del att vara med också, så det känns ju som att man vill vara säker innan man bestämmer sig.
Sen är det mest improvisationsteater också, vilket väl inte är min favoritform, plus att det ju blir ännu svårare om man är osäker på språket. Men visst, i slutändan går det inte att förneka att teater gör mig glad, språkbarriär eller inte.
Frankrike, Glädje, Teater, franska, roligt, svårt,
På ett tag ska jag iväg till en teatergrupp som börjar ikväll. En fransk teatergrupp, alltså. Jag är något nervös, måste jag säga. Så bra franska kan jag faktiskt inte! Jaja, vi får se hur det går, jag testar ikväll och ser hur det känns helt enkelt... Önska mig lycka till!
Frankrike, Fritid, Teater, nervositet, spännande,
"I shall pass through this world but once. Any good therefore that I can do or any kindness I can show to any human being, let me do it now. Let me not defer or neglect it, for I shall not pass this way again."

- Stephen Grellet
Citat, Fint, Tänkvärt,
Igår tog jag mig till Cap 3000, en stor galleria i en by åt Nice-hållet. Där fanns det mycket, allt från H&M, till märkesbutiker som Guess, och en massa restauranger. Det var trevligt att strosa runt där ett tag, och till lunch åt jag min första crêpe sen jag kom hit också! På ett "crêperie" med träinteriör och 60-talsinspirerade tavlor. Mysigt!

Nej, nej, det märktes inte alls att jag var i en fransk galleria...

Inköp från The Body Shop, som jag också hittade där!

Kläder, Shopping, mode, upptäcksfärd, utforskning,
Gick ner till stranden idag. Det gick rätt mycket vågor i vattnet, så det var jättehärligt att bada. Sen var det ju självklart så att det har varit soligt och varmt hela dagen, men just när jag började gå ner mot vattnet så kom molnen och det blev alldeles disigt. Så typiskt. Men det var rätt varmt ändå, så det var skönt!

Det är jättemycket Carte d'Or-kulglass här på caféer och sånt, supergott. Jag köpte mig en kula på väg hem sen idag, med kaffesmak, och jodå, det var nästan så mycket kaffesmak att jag ville be om lite mjölk till ;). Men det är så det ska vara!

Dagens lunch! "Socca", heter det. Nån form av pannkaka, på kikärter tror jag. Gott var det i alla fall! Det är en typisk rätt här ifrån Nice :).
Bad, Cagnes-Sur-Mer, Frankrike, Lunch, glass, havet, sommar, strand, värme,
"Det finns bara två slags människor, de förföljda och förföljarna, de rastlösa och de trötta."

- s.67, Den Store Gatsby, F. Scott Fitzgerald
Böcker, Citat, Författare, Klassiker, Kväll, Tankeväckande,
Sitter här och försöker planera min kväll. Äta ute eller äta rester? Sätta sig på ett café före eller efter middagen? Middag svensk eller fransk tid? Hm...

Jag är åtminstone ledig imorgon, så då har jag tänkt ge mig på ett nytt försök med Nice. Ska försöka hitta ett café som är svenskägt där, och som tydligen riktar sig till ungdomar. Så har jag tänkt besöka en stor galleria på väg till Nice, som heter Cap 3000. Vi får väl se hur jag lyckas den här gången ;).

Inte nån direkt bra bild, men "Hippodromen" är en stor hästkapplöpningsbana av något slag, och en av stoltheterna här i Cagnes sur Mer.
Ledighet, funderingar, velig,
Kvällsnöje när man är för trött för att utforska stan:

Har äntligen börjat se Gossip Girl nu när jag kommit hit ner. Åh, det är så bra!

Gossip Girl, Serier, geek,
Oj, vad trött jag är. Det har varit fullt upp idag. Jag tror aldrig att jag har sopat så mycket i mitt liv. Men det ska vara vigsel ute i trädgården, så då vill man ju att det ska se fint ut. Nu är jag ledig i alla fall. Det blir nog bara att ta det lugnt ikväll, se lite film kanske, bara vila lite. Måste bara förbi posten först!
  Ha det bäst!

Det togs lite bilder igår som ska användas på hemsidan vid informationen om vigslar här. Det såg så fint ut så jag var tvungen att fota jag med!
Cagnes-Sur-Mer, Frankrike, Jobb, Vardag,
Vi har joxat på här idag. Det har varit en syjunta här (som kallar sig för lustbrodöserna!) som vi fixade fika och lunch åt. Trevligt :). Sen är det ju dagliga rutiner som att kratta löv och sånt, som tar sin lilla tid. På kvällen gick jag en vända på stan, men hittade ingenting. En rätt händelserik dag ändå, men kanske inte så spännande.
  Hoppas ni har det bra!

Gårdagens middag :) Var på restaurang San Marino, precis vid havet. Annika åt musslor så passade på att smaka det för första gången också! Rätt gott, faktiskt.
Cagnes-Sur-Mer, Frankrike, Jobb, Vardag, stan,

Ojojoj, säger jag bara. Nice är så stort och innehåller så mycket, både nytt och gammalt. Ja, jag gick lite vilse. Vad hade ni väntat er? Det kommer nog krävas några vändor för att reda ut den där stan. Men spännande ska det bli!

Frankrike, Nice, Resor, spännande, upptäcksfärd, utforskning, vilse,
Idag har jag fått uppleva min första Gudstjänst här nere också. Vi var i en jättefin, liten kyrka som heter Notre Dame de Protection, så det var riktigt mysigt.

Det ösregnade dock på förmiddagen, så det var lite drygt när vi skulle packa bilen, eftersom man måste ta med kyrkfika och psalmböcker och allt sånt när man är där uppe. Till och med pianot. Men i vanliga fall ska det vara här i huset, verkar det som. Det blir nog bra!

Jag och Annika var på en jättemysig restaurang igår kväll, på "plattan" uppe i gamla byn.

Gudstjänst, Helg, Jobb, Tro, mässa,
Solglasögonen jag köpte igår. Saknar fortfarande dem som är kvar hemma i Sverige, men hittade inte dem innan jag for, så de här får duga tills vidare! Det har varit en lång dag, så orkar inte skriva något längre inlägg, ni får höra mer imorgon!
Shopping, Sol, roligt,
I förmiddags hann jag med att gå på marknad, vilket det tydligen är varje fredag under dagtid, på en stor gata ner mot havet. Rätt mysigt, hittade mig ett par billiga solglasögon.

Mot eftermiddagen blev det istället en strandpromenad mot en grannby. Tänkte försöka hitta båthusen och ett shoppingcenter, men inget av det gick så bra, hahah. Om det nu var båthusen jag kom fram till så hittade jag mest mat däromkring, och inte fika som jag ville ha. Det där shoppingcentret hittade jag aldrig, och när jag gick in på en turistbyrå sa de att det var åt ett helt annat håll. Jag har en aning om att vi kanske pratade om två olika shoppingcenter dock... Jaja, jag hinner nog hitta till det också!

Hittade ett rätt mysigt café till slut, men inte längs stranden, så den fina utsikten uteblev. Sen glömde jag boken jag tänkt sitta och läsa också, så det blev ett rätt kort besök, menmen... ;)

Frankrike, Nice, Promenad, Resor, utforskning, vilse,
Det har varit en lugn dag, och nu ikväll har jag och Annika, som också är volontär här, varit upp till Haut de Cagnes. Det är den gamla byn som ligger precis ovanför Cagnes sur Mer, där vi bor. Det var också där uppe Svenska kyrkan låg förut, innan de flyttade ner hit i våras.
  Otroligt vackert var det i alla fall - det lär bli fler besök dit upp!

Vi tog en gratisbuss upp och gick ner. Perfekt nu på kvällen när värmen är mer behaglig också!
Frankrike, Nice, Rivieran, natur, vackert,
Ett dopp i havet:

Godnatt.

Bad, Frankrike, Nice, havet, sommar, värme,
Det är så vackert här. Jag har inte hunnit smälta allt än, att jag faktiskt är här, och att jag ska bo här så länge. Men det känns bra, måste bara få bo in mig lite.

Idag har det varit full rulle med svensk skola för några barn och samkväm med mammorna. Nu är jag däremot ledig, så jag ska passa på att gå en sväng till stranden innan middagen. Jag hoppas ni har det bra där hemma också!

Baksidan av vår lokal, där jag både jobbar och bor! Så ser man lite av trädgården också :)

Frankrike, Jobb, Nice, Resor, Tro, volontär,
Idag har jag hunnit med både lunch med mamma och fika och en sväng på stan med Vicke. Det känns som en bra sista dag här, skönt att jag hann träffa dem båda en gång till innan jag far.

Jag kan lova att resfebern är hög just nu, men väskan är i princip färdigpackad och jag tror att jag har koll på läget. Kan ni förstå att imorgon vid den här tiden befinner jag mig i Nice? För att stanna i nio månader? Det är knappt så jag själv kan fatta det. Men det känns bra. Det känns grymt bra.
Frankrike, Lunch, Nice, avsked, fika, mamma, stan, systrar,
Igår var det så dags för avskedsfest. Trots folk som for tidigt på grund av sjukdom och jobb så hade vi det riktigt trevligt! För min del avslutades kvällen dessutom helt oplanerat på STUK, dit jag följde med Amanda som har nollning just nu. Som sagt, det var en riktigt bra kväll!

Idag har jag och David varit på lunch hos hans morföräldrar. Det var förrätt, varmrätt och efterrätt - supergott! Och så fick jag en tidig födelsedagspresent av dem också :). Kvällen avslutas nog med en film!